Tiedote 17.12.2021

Uusi museonjohtaja Mannerheim-museoon – FM Märtha Norrback

Mannerheim-museon johtajan tehtävään on valittu filosofian maisteri Märtha Norrback. Hän aloittaa museonjohtajana vuoden 2022 alussa. Mannerheim-museon aiempi johtaja Kristina Ranki siirtyi lokakuussa projektipäälliköksi Helsingin yliopistoon.

Mannerheim-säätiö haki museonjohtajan tehtävään uudistushaluista ja historiaa syvällisesti tuntevaa ammattilaista, jolla on valmiudet kehittää museon toimintaa vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Museonjohtajan tehtävä oli julkisesti haettavana ja hakemuksensa jätti määräajassa yli 20 henkilöä.

Märtha Norrback on työskennellyt tutkijana, toimittajana ja toimituspäällikkönä Svenska litteratursällskapetin palveluksessa sekä aiemmin asiantuntija- ja tutkimustehtävissä Helsingin yliopiston rehtorin kansliassa ja yliopiston historian laitoksella. Norrback on valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta pääaineenaan yleinen historia. Hänellä on maisterintutkinto myös Paris-Sorbonne – Paris IV -yliopistosta.

Museonjohtajana Norrback vastaa Mannerheim-museon strategisesta työstä sekä luotsaa museon toimintaa kansainvälisessä ympäristössä. Laajalla kokemuksellaan ja asiantuntemuksellaan hänellä on erinomaiset edellytykset toimia merkittävän muistiorganisaation vastuullisena kehittäjänä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Mannerheim-museo sijaitsee Suomen Marsalkka Gustaf Mannerheimin pitkälti autenttisena säilyneessä entisessä kotitalossa Helsingin Kaivopuistossa. Museo esittelee ainutlaatuista henkilöhistoriaa ja vaalii mielenkiintoista fyysistä miljöötä. Lisäksi Mannerheim-museo tarjoaa poikkeuksellisen näkökulman suomalaisen yhteiskunnan vaiheisiin ja Suomen itsenäisyyden historiaan. Museota ylläpitää Mannerheim-säätiö.

Lisätietoja:

Mannerheim-säätiön toimitusjohtaja Klaus Ilmonen